کد خبر: 1220246
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
جوان آنلاین: نگرانی‌ها نسبت به درگیری احتمالی با حزب‌الله لبنان، صهیونیست‌ها را به فکر ساخت پناهگاه‌های جدید انداخته تا حجم تلفات انسانی خود را در مواقع بحرانی کاهش دهند؛ اقدامی که پس از هشدار‌های رهبران مقاومت نسبت به آوارگی ۲ میلیون شهرک‌نشین انجام می‌شود و نشان می‌دهد وحشت از نبرد جبهه شمالی، هزینه‌های گزافی را روی دست اشغالگران گذاشته است. 
درحالی مقامات تندرو صهیونیست مدعی هستند که مرز‌های تنش با حزب‌الله را تحت کنترل دارند و اگر جنگ شود، لبنان را به عصر حجر برمی‌گردانند، تحرکات اخیر اسرائیل در جنوب لبنان نشان می‌دهد که سایه هراس از حزب‌الله بر سرزمین‌های اشغالی مستولی شده است. پس از هشدار‌های مقامات محلی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین هم‌مرز لبنان نسبت به عواقب درگیری با حزب‌الله، اکنون کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دنبال ارتقای امنیت شهرک‌نشینان است. آنچه «جبهه داخلی» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی خوانده می‌شود، طرح فوری را برای احداث پناهگاه‌ها و مکان‌های حفاظت‌شده جمعی در شمال فلسطین اشغالی جهت اسکان شهرک‌نشین‌های ساکن ساختمان‌های قدیمی بدون پناهگاه تنظیم و آماده کرده است. به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، ساختمان‌های قدیمی واقع در شهرک‌های شمالی پناهگاه ندارند و در زمان حملات حزب‌الله ساکنان آن‌ها مجبور هستند به محله‌های دیگر بروند. در منطقه‌ای همانند «حیفا» میانگین زمان رسیدن آن‌ها به پناهگاه یک دقیقه از لحظه به صدا درآمدن آژیر هشدار است. این روزنامه صهیونیست در ادامه نوشت، در طرحی که طی دو ماه گذشته تنظیم و بودجه مورد نیاز آن تأمین شده، مکان‌هایی که امکان ایجاد حفاظت جمعی برای ساکنان بدون پناهگاه و انتقال آن‌ها به این نقاط وجود دارد، تعیین شده‌اند. جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به‌عنوان مؤسسه امنیتی‌آن، کار خرید بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را آغاز کرده و مناقصه‌هایی را به منظور رسیدن به راه‌حل‌های لجستیکی برای اجرای این طرح طی مدت زمانی کوتاهی در صورت آغاز جنگی با حزب‌الله ارائه کرد. صحبت درباره خدمات نظافت و پاکسازی این مجتمع‌ها و هزاران جعبه مواد غذایی خشک، آب و دیگر کالاهاست و در زمان جنگ فرماندهی جبهه داخلی مسئول انتقال شهرک‌نشین‌ها به این پناهگاه‌ها خواهد بود. 
رژیم صهیونیستی پیش از این نیز طرح تخلیه‌ای در زمان جنگ را در پیش گرفته بود که قرار بود در مناطق امن و دور چادر‌هایی برای آن دسته از شهرک‌نشین‌ها که در مناطق شمالی پناهگاه ندارند، برپا شوند، اما این طرح به دلایل متعدد کنار گذاشته شد، از جمله اینکه شهرک‌نشین‌ها ترجیح می‌دهند در نزدیکی خانه‌های‌شان بمانند. از سوی دیگر از اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز حملات حزب‌الله، بسیاری از هتل‌ها با شهرک‌نشین‌های ساکن خطوط درگیری در نقب غربی و الجلیل پر شدند و به همین دلیل امکان اسکان تعداد بیشتری از این آوارگان بدون پناهگاه در هتل‌ها وجود ندارد. 
اقدامات اسرائیل برای ساخت پناهگاه‌ها درحالی است که در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها نسبت به درگیری احتمالی با حزب‌الله افزایش یافته است. صهیونیست‌ها معتقدند که در صورت جنگ با حزب‌الله، روزانه بیش از ۲ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک خواهد شد و به گفته سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله بیش از ۲ میلیون شهرک‌نشین آواره خواهند شد. تحرکات کابینه نتانیاهو نشان می‌دهد که برخلاف ادعا‌های ظاهری، از ورود به درگیری با حزب‌الله و توانمندی تسلیحاتی آن واهمه دارند. 
 
 هزینه سنگین صهیونیست‌ها
صهیونیست‌ها بر این باورند که در صورت درگیری با حزب‌الله، سرزمین‌های اشغالی تاوان سنگینی خواهد پرداخت. امیر بوخبوط، تحلیلگر امور نظامی صهیونیست در گفتگو با وبگاه «واللا» گفت: «این هزینه‌ها شامل تلفات سربازان، اختلال در ساختار زندگی، آسیب‌های اقتصادی و تخریب زیرساخت‌های امنیتی، نظامی و غیرنظامی است. از جمله زیرساخت‌های نظامی مهمی که تاکنون آسیب‌دیده‌اند، پایگاه ارتش اسرائیل در منطقه «میرون»، مقر فرماندهی شمال، لشکر الجلیل و دیگر مواضع در خط تماس با حزب‌الله هستند. این هزینه گزاف بار سنگینی بر دوش ارتش اسرائیل است، چراکه باید نیرو‌های منظم و ذخیره را در دریا، هوا و زمین مستقر کند تا برای غافلگیری‌ها و سناریو‌های احتمالی آماده باشند.»
از سوی دیگر، مبارزان مقاومت روز دوشنبه در حمایت از مردم و مقاومت در غزه پایگاه جل‌العلام دشمن صهیونیستی را با سلاح مناسب هدف قرار دادند. حزب‌الله اعلام کرد: همچنین مقر دفاع هوایی و موشکی در پادگان «کیلع» را با چهار پهپاد هدف قرار دادیم. المیادین نیز گزارش کرد که یک هدف نظامی در مثلث الطیحات با حملاتی از جنوب لبنان هدف قرار گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار